Apa Kebahagiaan Bagi Kamu?

image

Assalamu’alaikum. Salam Ahad. Dari AAJ, UM, Malaysia. Jumaat lepas bermula cuti seminggu kami pelajar AAJ, sementara kouhai (junior) baru akan masuk dalam minggu cuti ni.

“Yay, start esok cuti seminggu! Seronoknya”

Pabila sesebuah cuti berderet bermula,
Terukir wajah ceria insan pelajar,
Walau lapan jam perjalanan bas,
Masih berbunga hati,
Untuk pulang ke kampung halaman,
Berjumpa keluarga tercinta.

*Dalam kelas* “Amir, sensei ajar depan, badan aku je kat sini, fikiran aku dah kat rumah”, kata Zato kepadaku. Patutlah, hari ini hari terakhir sekolah sebelum cuti seminggu, dan dia pula duduk Kelantan jauh dari Kuala Lumpur, “tak sabar nak baliklah katakan”. Lol.

Dah tu aku? Entahlah, mungkin sebab duduk dekat je dengan KL ini perasaan nak balik rumah tu tak terasa sangat. Dan kadangkala aku berasakan bahawa berada di rumah, dan di asrama lebih kurang sama sahaja.

TARBIAH SENYAP

Semenjak dua menjak ini, aku berasakan diri ini sentiasa ditarbiah oleh yang Maha Kuasa. Actually, memang kita sentiasa ditarbiah, cuma tinggal kita untuk sedar atau tidak, cuba nak faham atau tidak, dan nak redha atau tidak.

KENAPA EXCITED BALIK RUMAH?

“Dapat jumpa family”, “Rindu kat keluarga”, “Rindu masakan mak” dan banyak sebab yang Continue reading

Advertisements
Tagged , ,

Bagaimana Nak Hilangkan “Perasaan Keseorangan (寂しい)”?

image

Assalamu’alaikum.

Bagaimana nak hilangkan perasaan “rasa keseorangan” dalam hati?

Pernah tak anda berada dalam kelompok kawan-kawan yang ramai, tetapi kadang-kadang suatu hari tu tiba-tiba dalam dada tu datang suatu perasaan “sejuk”, “dingin”, “walaupun kita dikelilingi ramai orang tapi rasa cam keseorangan”, “tiba-tiba rasa kosong”, dan perasaan2 yang seumpama itu.

Soalan ini saya pilih untuk entri kali ini. Ada suatu masa dulu saya berada dalam suatu keadaan yang tersangatlah membuatkan jiwa saya rasa keseorangan. Rakan-rakan ada tetapi terasa seperti diendahkan. Ibu bapa ada, tetapi rasa seperti dilupakan, dan banyak lagi perkara seumpama itu. Hari demi hari saya asyik menyalahkan keadaan, saya tiada kawan. Sampai suatu masa dan detik saya terjumpa suatu perkara yang mengubah hidup saya. Membawa saya dari lorong gelap kepada jalan cahaya, memadamkan duka dan pilu, peritnya perasaan rasa disisihkan, keseorangan, lalu memimpin saya berdiri teguh semula mengahadapi ujian dunia. Dan ini bukan sembang kosong seorang penulis, tetapi telah menjadi ubat kepada diri, hidup saya sehingga ke hari ini dan seterusnya, amin, insyaAllah. Kerana itu, saya kongsikan moga menjadi perawat juga bagi yang memerlukan, lalu yang mengamalkan, insyaAllah. Dua perkara yang saya temui, iaitu:

Continue reading

Tagged , , , , , , , , ,

Sekilas Kehidupan di Ambang Asuhan Jepun, AAJ (AAJの生活)

image

Assalamu’alaikum. So, korang nak tahu camaner kehidupan di Ambang Asuhan Jepun? Firstly, kelas adalah pada setiap hari, Isnin hingga Jumaat. Kelas hari Isnin hingga khamis, pukul 8.10am~6.00pm. Bezanya, hari Jumaat, balik pukul 5.00pm. Konsep belajar di aaj adalah macam sekolah, kelas straight daripada pagi sampai petang, cuma dari satu masa belajar (50minit) ke satu masa, ada rehat 10 minit. Rehat tengah hari adalah selama 1 jam, iaitu daripada pukul 1pm~2pm. Kemudian

Continue reading

Tagged , , , , , , , , , ,

Bahaya “HIKIKOMORI” (引きこもり)

Assalamu’alaikum
-Dipetik dari laman web Saifulislam, milik Ustaz Hasrizal.

“Bagaimanakah cara yang boleh kita gunakan untuk menyelamatkan generasi Y dan Z?” tanya salah seorang peserta forum.

Asas kebimbangan sudah dibentangkan.

Kemerosotan interaksi sesama manusia, bukan sahaja menyebabkan anak-anak kita kehilangan minat untuk berbual dengan ahli keluarga dan sanak saudara, malah banyak fondisi agama musnah.

Aktiviti galah panjang yang memerlukan 6 pemain setiap petang, berubah kepada PS2 yang diregukan dengan

Continue reading

Tagged , , , , , ,

1 Reason For You Not to Commit Suicide (自殺をするな!)

image

Assalamu’alaikum. Pernah dengar kata-kata di atas, “Don’t be Sad” atau “Jangan Bersedih” sebelum ini?

Kenapa boleh wujud statement ini? Salahkah untuk berasa sedih?


Sememangnya tidaklah dikatakan salah untuk kita berasa sedih. Kita manusia, pasti ada masa kita gembira, dan ada masa kita sedih, tak gitu?

Pernah buat maksiat? Buat dosa? Saya yakin, saya dan pembaca bukanlah malaikat, untuk tidak pernah membuat dosa, bukan?

Tapi, Persoalannya, kenapa seboleh-bolehnya kita mesti mengelakkan diri daripada berasa sedih?

Continue reading

Tagged , , , , , , , , , , ,

How to Think From The Very End of Mind According to Islam (イスラム教の考え方)

image

Assalamu’alaikum. Alhamdulillah, selesai mendengar “lecture” oleh Dr Daniel yang betajuk “Kejayaan yang Hakiki menurut Al-Quran”, bertempat di Masjid Hasanah, Bandar Baru Bangi.


Sememangnya jikalau kita cuba untuk takrifkan perkataan “BERJAYA”, akan timbul bermacam-macam definisi.

Ada yang kata berjaya itu adalah untuk “score exam”, dapat 4.0 flat, dapat straight A’s SPM, PMR, UPSR, dapat Degree, Master, Phd.

Ada yang kata berjaya itu ialah kita ada kerja bagus (dalam mentaliti masyarakat), Engineer, Doctor, Scientist, Bussinesman, Lecturer, Pilot.

Ada yang kata berjaya itu ialah, kita bebas daripada belenggu hutang, ada kewangan yang stabil, ada “duit”, kaya-raya, jutawan.

Banyak bukan tafsiran kejayaan? Persoalannya, betulkah semua itu merupakan kejayaan?

Continue reading

Tagged , , , , , , , ,

NIZAM – Quran Proves that Moonlight is Actually The “Reflected Light” from The Sunlight

Assalamu’alaikum buat sahabat pembaca sekalian..


“Dahulu, manusia menyangka bahawa bulan mengeluarkan cahayanya sendiri, tetapi akhirnya teori itu telah disangkal oleh para saintis moden masa kini. Namun, tahukah kita bahawa penemuan saintis masa ini, sebenarnya telah lama dinyatakan dalam Quran, lebih 1400 tahun yang lalu?”

Berikut merupakan sedutan rakaman tazkirah ringkas AAJ bertarikh 27/01/2016, mengenai topik ini. Perbincangan bermula pada minit ke 2.02, harap maklum. InsyaAllah 😀

Tagged , , , , , , , , ,

How Sosial Media Can Drag You To Hell (& vice versa)

Assalamu’alaikum, para pembaca yang berjiwa tinggi sekalian.


Hari ini saya nak kongsikan suatu perkara yang saya belajar pada suatu ketika dahulu. Alhamdulillah, dengan izin-Nya saya terjumpa video yang boleh menerangkan lagi kata- kata (Quotes) di bawah ini. Cuba fahami sejenak akan kata-kata di bawah ini, dan klik pada video untuk diperjelaskan lagi mengenainya, InsyaAllah. 😀

“Suatu hakikat yang perlu kita sedar berkenaan Sosial Media yang kita miliki ialah dengan penggunaan yang betul boleh membawa kita ke Syurga. Namun, dengan penggunaan yang salah “juga” boleh membawa kita ke Neraka. Persoalannya, betulkah cara penggunaan kita selama ini?”

-Amir Leader, 2016

Tagged , , , , , ,

Human Being are Strong because We Have The Ability to Change Ourself

Assalamu’alaikum, para pembaca yang bijaksana sekalian. Semoga kita sentiasa dikurniakan Hidayah dan Taufiq daripada Allah SWT untuk sentiasa berubah menjadi lebih baik pada setiap hari.


Hari ini saya akan kongsikan suatu perkara yang saya baru sahaja belajar daripada pengalaman hidup saya sendiri, dan diperjelaskan lagi oleh mereka yang alim, antaranya ialah Syeikh Zakir Naik. Perkara tersebut ialah “Manusia diciptakan dengan kebebasan untuk membuat keputusan (free will).”, dan kata-kata di bawah merupakan simpulan mengenai apa yang telah saya pelajari. Baca, fahami, dan hayati. InsyaAllah 😀

“Banyak mana pun kau dapat motivasi, hatta tarbiah agama sekalipun kau takkan berubah, kecuali kau sendiri yang cuba ubah diri kau. Tiada siapa yang boleh tolong kau melainkan “kau” yang cuba tolong diri kau sendiri. Allah pun dah tolong kau dengan menghadirkan mereka2 yang menasihati kau. Sekarang, tinggal bahagian kau pula, nak berubah jadi lebih baik? atau kekal dalam ketidakbaikan?”

-Amir Leader, 2016

One_Punch_Man_03_Saitama

Tagged

Saitama Spirit Go!

Assalamu’alaikum

“Bangunkan semangat Hero dalam diri anda, semua orang adalah Hero!”

-Amir Leader, 2016

raf,750x1000,075,t,white.u1

Saitama is the main character from an anime called “One Punch Man”

Tagged